’’استاذ جامعہ سلفیہ بنارس ‘‘کی شاعری شعری مجموعہ

استاد محترم عزیز الرحمن سلفی’’استاذ جامعہ سلفیہ بنارس ‘‘کی شاعری شعری مجموعہ ’’پرواز‘‘ کی اشاعت ثانیہ پر خصوصی تحریر
تحریر۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔شہزاد عالم عبد اﷲ سلفی
استاد محترم عزیز الرحمن سلفی’’استاذ جامعہ سلفیہ بنارس ‘‘کی شاعری شعری مجموعہ ’’پرواز‘‘ کی اشاعت ثانیہ پر خصوصی تحریر شعری مجموعہ ’پرواز‘کی اشاعت سے پہلے کم ہی لوگ مولانا عزیز الرحمان عزیز سلفی کو ایک شاعر کی حیثیت سے جانتے ہوں گے۔ جامعہ سلفیہ بنارس کے سینئر استاد اور کئی عربی اردو دینی کتابوں کے مصنف کی حیثیت سے دنیا ان کو جانتی ہے۔ وہ ایک اچھے شاعر بھی ہیں یہ ہمارے لئے ایک خبر تھی ، ہمارے لئے ہی نہیں بلکہ ان تمام لوگوں کے لئے جو عزیز سلفی کو ان کی کتابوں کے حوالے سے جانتے ہوں گے۔ عزیرالرحمان عزیز سلفی نے عام شاعروں کی طرح اپنی شاعری کی ابتدا ء غزلوں سے کی عزیز سلفی کی پہلی غزل کا مطلع ہے۔ میں ہوکے در پہ ترے اشکبار آیا ہوں نگاہ لطف اٹھا سوگوار آیا ہوں گویا کہ عزیز سلفی نے شاعری کی وادی میں قدم رکھتے ہی اس بات کی طرف اشارہ کردیا کہ ہم بھی ایک عاشق کا دل رکھتے ہیں، جس کے اندر کوئی محبوب بستا ہے اس کے التفات سے شہنائیاں بجتی ہیں اور منہ پھیرلینے پر زندگی خفاخفا سی لگنے لگتی ہے۔ اسی غزل کے چند اشعار اور ملاحظہ ہوں: یہ پھول ہوکے دریدہ قبا ہیں کیوں خنداں چمن میں، میں بھی اگر تار تار آیا ہوں نسیم لا !ذرا تو ان کی زلف کی خوشبو تڑپتا لوٹتا دیوانہ وار آیا ہوں یہ میری کوشش اول ہے دیکھ اے ناصح کہ فکر نو کو لئے بے قرار آیا ہوں علامہ اقبال کی اپنی شاعری کے ابتدائی ایام میں ایک مشاعرے ایک غزل پڑھی تھی جس میں ایک شعر تھا’’ موتی سمجھ کے شان کریمی نے چن لیے‘ قطرے جو تھے مرے عرق انفعال کے ‘‘اس شعر پر انہیں زبردست داد ملی جس کی وجہ سے انہیں شعر گوئی کی طرف توجہ دینے کا حوصلہ ملا۔ معمولی فروگذاشتوں کو اگر نظر انداز کردیا جائے تو مولانا کی یہ پہلی غزل ایک عظیم شاعر کے آمد کی نوید تھی۔ مگر یہ اردو ادب کی بدقسمتی تھی اس آواز کو علامہ اقبال کی طرح کو ئی عزیز سلفی کو بتانے والا نہ تھا۔ ورنہ اس میں کوئی شک نہیں کہ ہم مولانا کو ایک عظیم شاعر کی حیثیت سے جانتے۔ عزیز سلفی کی غزلوں میں ہمیں اردو کی روایتی شاعری کے سبھی موضوعات مل جاتے ہیں۔ حسن وعشق کی سرمستیاں، محبوب سے رازونیاز، محبوب سے دور ہونے پر رنج وغم کا اظہار وغیرہ عزیز سلفی سراپانگاری میں کمال کا ملکہ رکھتے ہیں۔ وہ اپنے محبوب کا سراپا کچھ یوں بیان کرتے ہیں: آنکھیں ہوں جیسے کوئی مے کا چھلکتا ساغر بھول سے اوڑھنی کاندھے پہ سرک آئی ہو زلف کی کالی گٹا تابش روئے انور جیسے کہ چاندنی بدلی میں نکل آئی ہو اس کے ہر عضو سے پھوٹتا اس طرح شباب اس کا ہر انگ ہی لیتا ہوا انگڑائی ہو اس کے رخسار پہ پھیلی ہو حیا کی سرخی کچھ مجھے دیکھ کے وہ اس طرح گھبرائی ہو بڑھ کے میں چوم لوں ‘اس کے حسیں یاقوت سے لب اور باہوں میں مری وہ بھی سمٹ آئی ہو کہتے ہیں کہ کسی کو اتنا نہ چاہو کہ وہ تمہاری محبتوں کا سوداگر بن جائے اور اپنی محبت کا تاوان وصولنے لگے۔عزیز سلفی نے کسی کو دل سے چاہا جس کی فرقت میں وہ آہ بھرتے رہے۔ ان کا محبوب ان پر جفائیں کرتا جاتا ہے اور عزیز سلفی اس کے لئے خیر کی دعائیں کرتے جاتے ہیں: ’’تم حسیں جتنے ہو اتنے ہی ستمگر ظالم ‘جو جفا کیش نہ ہو وہ کوئی گلفام نہیں‘‘ زخم ہر روز نیا دل پہ مرے لگتا ہے ‘آنکھ روئے نہ لہو ایسی کوئی شام نہیں ‘‘عزیز سلفی کومحبوب کی فرقت کا غم اس قدر ہے کہ باد صبا ان کے لئے راحت کا سامان نہیں بلکہ ان کے زخموں پرنمک پاشی کرتا ہوا معلوم ہوتا ہے، ’’چاندنی کی ٹھنڈی روشنی سے لو لگتی ہے‘یہ چاندنی کی دھوپ بھی برسارہی ہے ‘لو ڈستی ہے ناگ بن کے یہ خلوت ترے بغیر ‘موج صبا نے کی ہیں نمک پاشیاں بہت آآ کے دل جلاتی ہے ‘نکہت ترے بغیر ہے خشک ہوا گھنگور گھٹا بادل کی گرج بجلی کی چمک راتوں کو فراق یار مجھے بسمل کی طرح تڑپاتا ہے دنیائے محبت کی ہر بات نرالی ہے جو ظلم کا خوگر ہے وہ آکھ کا تارا ہے‘‘ اس میں عزیز سلفی کو اس بات کا احساس ہے کہ محبوب اگر بے التفاتی کرتا ہے تو اس کے یہاں بھی کچھ مجبوریاں ہوں گی۔ وہ اپنی بے وفائی پر نادم بھی ہے ’’ہیں جھکی جھکی نگاہیں کوئی سوگوار کیوں ہے ‘مرا دل مسل کے آخر کوئی شرمسار کیوں ہے ‘‘پس قتل یہ ہوئی کیوں انہیں قتل پہ ندامت مری قبر کے سرہانے کوئی اشکبار کیوں ہے ‘‘عاشق اپنی معشوقہ سے ملنے کے لئے کیسی کیسی بچکانہ باتیں سوچتاہے ، کبھی سوچتا ہے کاش ایسا ہوجائے ویسا ہوجائے وغیرہ وغیرہ ۔عزیزسلفی کیا سوچتے ہیں: ’’مجھ کو صحرائے محبت میں پھراتا ہے جنوں اٹھتا جس سمت قدم ہو ترا گھر ہوجائے واہ ، دعا بھی عاشقوں والی۔اب سوال یہ پیدا ہوتا ہے کہ عزیزسلفی کا محبوب کون ہے؟ ویسے ایک بات ہے کسی انسان کو عالم ڈاکٹر،انجینئر بنانے میں کسی عورت کا ہاتھ ہو یا نہ ہو مگر شاعر بنانے میں عورت کا بہت بڑا ہاتھ ہوتا ہے وہی اسے عشق کے اسرار ورموز سے واقف کراتی ہے۔ اس لئے میرا ماننا ہے کہ ایک اچھے شاعر کے لئے عاشق ہونا ضروری ہے۔عزیز سلفی نے یہ کہہ کر معاملہ صاف کرنے کی کوشش کی ہے کہ وہ ان کی شریک حیات ہیں۔ عزیز سلفی ایک بڑے عالم دین ہیں اس وجہ سے ان سے یہی امید بھی کی جاتی ہے۔ مگر ان کی شاعری کچھ الگ ہی کہانی بیان کرتی نظر آتی ہے۔ اگر محبوب ان کی بیوی ہے تو اس کے یہ عشوہ ناز و ادا، اس کی جدائی میں آنسو بہانا اور کبھی ملے بھی تو اس کی جفائیں اس لئے یا تو مولانا حقیقت بتاتے ہوئے شرمارہے ہیں یا ان کی شاعری کا حقیقت سے تعلق نہیں ہے۔ ویسے بھی عشق ایک حقیقی اور فطری جذبہ ہے کسی کو بھی ہوسکتاہے اس میں نہ تو کچھ چھپانے کی ضرورت ہے نہ شرمانے کی کوئی حاجت ہے۔ عزیز سلفی کی شاعری ہمیں اپنی طرف ایک اور وجہ سے اپنی طرف کھینچتی ہے وہ ہے ان کے موضوعات کا تنوع۔مولانا نے جہاں اسلامی تہواروں پر نظمیں کہی ہیں وہیں ہندؤں کے تہواروں پر بھی نظمیں کہی ہیں۔ عزیز سلفی نے اپنی زندگی کا اکثر حصہ بنارس میں گذاراہے سچ پوچھئے تو جوانی سے لے کر عمر کے اس مقام تک جہاں سے عہد جونی کو پیچھے مڑ کر دیکھنا پڑتا ہے عزیزسلفی نے بنارس میں گذارے۔ وہاں کا تہذیب اور کلچر ان کی رگوں میں بسا ہوا ہے۔ یہی وجہ ہے کہ ان کی شاعری میں صبح بنارس کی جھلک نظر آتی ہے۔ عزیز سلفی نے ہندوں کے تہواروں پر جو نظمیں کہی ہیں ان کے اندر ان تہواروں کی اچھائیوں کا تذکرہ تو ہے ہی ساتھ ہی مذہب کے نام پر امن وامان کو غارت کرنے والوں کے عمل سے ان کا دل خون کے آنسو روتا ہے۔ آئی دیوالی گھر گھر چراغاں ہوا بام ودر دیکھو گلشن بداماں ہوا ہر محل میں ہے خوشیوں کا ساماں ہوا خوب اظہار شوق فراواں ہوا جگمگا اٹھا ہے نور سے ہر محل کتنی پریاں ہیں مصروف رقص وغزل ہجر کے مارے کتنے گلے سے ملے وصل کی شب دیئے دیکھو کتنے جلے مدتوں بعد ہیں آج دل سے ملے آج ساقی ملا دور مے بھی بھی چلے آج خوشیوں کے ساون کی برسات ہے جس کے تھے منتظر آج وہ رات ہے عزیز سلفی ایک دردمند دل رکھتے ہیں دیوالی کی چکاچوند روشنی انہیں ایک بیوہ کے آنسو اور اس کے غم کو اوجھل نہ کرسکی۔ اس لئے ’تصویر کا دوسرا رخ‘ بھی دکھا یا ہے۔ ’’کوئی بیوہ دل اپنا دبائے ہوئے اپنے پلکوں پہ آنسو سجائے ہوئے بچھڑے پیتم کو دل میں بسائے ہوئے میلے آنچل میں چہرہ چھپائے ہوئے رات بھر کروٹیں وہ بدلتی رہی اور دیوالی ہنستی ہنساتی رہی کچھ اسی طرح عزیز سلفی نے دیوالی پر بھی ایک نظم لکھی ہے جس میں دیوالی سے متعلق چھوٹی سی چھوٹی باتوں کا خوب صورت انداز میں ذکر کیا ہے۔لیکن ہولی کے نام پر بے ہودگی انہیں پسند نہیں اس لئے وہ کہتے ہیں: سرتاپا ہیں رنگ میں ڈوبے مے میں دھت ہیں سارے بیٹھے گھر میں منہ کو چھپائے دکھیارے بیچارے اس کی دیکھو ناک ہے زخمی اس کا سر ہے پھوٹا بدن ہے سارا خون میں ڈوبا پہر بھی شاید ٹوٹا رنگ کی ہولی کے بدلے میں کھیلی خون کی ہولی کسی نے اس کا کرتا پھاڑا، اس نے پھاڑ دی چولی ’پرواز ‘کی اشاعت میں ایک بات کا خیا ل رکھا گیا ہے کہ ہر غزل یا نظم کب کہی گئی اس کی تاریخ بھی درج کردی گئی ہے، اس کے مطالعہ سے ایک بات واضح ہوتی ہے کہ جوانی کی عمر کی شاعری میں جو جوش ، ولولہ اور روانی تھی وہ دھیرے دھیرے کم ہوتی گئی، یہی نہیں بلکہ فکر کی وسعت بھی پھیلنے کے بجائے سمٹتی گئی، اس کی وجہ یہی ہوسکتی ہے کہ درس وتدریس کی وجہ انہیں اس کی طرف توجہ دینے کی فرصت ہی نہ ملی ہو۔ دوسری وجہ یہ ہے شاعری ایک قسم کی آوارہ مزاجی چاہتی ہے جس کو عزیز سلفی بعد میں نبھا نہ سکے۔ جیسے جیسے عمر بڑھتی گئی ان پر سنجیدگی آتی گئی اور عمدہ قسم کی شاعری اسی سنجیدگی میں دفن ہوتی گئی۔ عزیز سلفی کے اندر ایک عظیم شاعر تھا جس کو کبھی کھل کر سامنے آنے کا موقع ہی نہیں ملا۔ عزیز نے جو کچھ بھی شاعری کے نام پر کہا ہے وہ اگرچہ مقدار میں کم ہے مگر کسی بھی فنکار کی عظمت اس کلام کی تعداد سے نہیں بلکہ معیار سے جانچی جاتی ہے۔ اس معاملے میں عزیز سلفی کا کافی خوش قسمت ہیں۔ کیا ہی اچھا ہوتا کہ پرواز کو وقتی اشعار جو کسی کی شادی یا اعزہ و اقربا کے موت کے وقت کہے گئے اس مجموعے میں شامل نہ کئے جاتے۔
Shuaiburrahman Aziz
About the Author: Shuaiburrahman Aziz Read More Articles by Shuaiburrahman Aziz: 14 Articles with 19882 viewsCurrently, no details found about the author. If you are the author of this Article, Please update or create your Profile here.